Καλέστε μας : +30 23310 27102

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Μείνετε ενημερωμένοι για θέματα ασφαλείας, νόμους και διατάξεις, προσφορές και για τα νέα μας προϊόντα!

ΤΣΙΦΛΙΔΗΣ Σ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ __ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ __ ΘΕΜΑ : ΒΙΑ

ΤΣΙΦΛΙΔΗΣ   Σ.  ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ __ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ  ΕΝΗΛΙΚΩΝ __ ΘΕΜΑ  :  ΒΙΑ

ΒΙΑ .

ΕΡΩΤΗΣΗ :  Τι  θεωρείται  κατά  την  γνώμη  σας  βία ;  

Εξήγηση  :  Η  βία  είναι  ένας  τρόπος  διατήρησης  του  ελέγχου , από  ένα  άτομο  ή  μάζες ατόμων  που  προσπαθούν  να  μας  επιβάλουν   διάφορες  μορφές  εκμετάλλευσης ,  αυτές  συνήθως  είναι κατανοητές  ως ένα πρότυπο συμπεριφοράς , που αποσκοπεί  όμως  στη δημιουργία και διατήρηση του ελέγχου ,  έλεγχος  για  την  οικογένεια   μας , για  τους  φίλους  μας , για  τους  στενούς  συνεργάτες  μας  ,   έλεγχος  που  αφορά  τον έλεγχο  για  τους υπαλλήλους   και  τους  συναδέλφους  μας  γενικότερα  ,  μικρών  ή  μεγαλύτερων  ομάδων  .   Μπορεί επίσης  η  βία  να διαπραχθεί  και  από  οποιουσδήποτε  ξένους  γύρω  μας για οποιοδήποτε λόγο ή αιτία  .    Βία  επίσης είναι  η κάθε συμπεριφορά  που ως σκοπό έχει να εξαναγκάσει ,  να κυριαρχήσει ,  να πληγώσει και να απομονώσει  ένα  ή  περισσότερα  άτομα  ,  ή  ομάδες  ατόμων .                                                                                  Η βία  είναι  κάθε μορφή εξουσίας  που επιβάλλεται  ,  με σκοπό να διατηρήσει την κυριαρχία και τον έλεγχο , τόσο της σχέσης όσο και της συμπεριφοράς του θύματος ,  αυτού  δηλαδή που θα την υποστεί .      Η  βία ορίζεται ως  εσκεμμένη βία , πραγματική ή απειλούμενη , την επιβάλουν  κυρίως με  την  χρήση εξουσίας  και  της  σωματικής δύναμης  ή  διάπλασης  , που έχει ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό , τη ψυχολογική και σωματική βλάβη , την κακή ανάπτυξη ,  τη στέρηση ή ακόμη και τον  θάνατο .

ΕΡΩΤΗΣΗ :  Ποιοι  ασκούν  τη  βία ;

Εξήγηση  : Την  βία  την  ασκούν  εν δυνάμει  όσοι  μπορούν  να  την  ασκήσουν  αλλά  και  να  την  επιβάλουν  ,  όπως  αντιλαμβανόμαστε , όλοι  μπορούν  να  ασκήσουν  με  κάποιο  ιδιόμορφο  τρόπο  βία .    Οι παραβάτες  που  την  ασκούν  είναι  πολύ  συχνά  γνωστοί στα θύματά τους όπως : ( πρώην ή νυν φίλοι  ,  σύζυγοι  ,  συνήθως  μέλη της οικογένειας  ,  συγγενείς  ,  συνάδελφοι ,  κ.λπ. ) .  Πράξεις  βίας  και κακοποίησης  μπορούν  επίσης να διαπραχθούν  και  από  ξένους  γύρω  μας .

ΕΡΩΤΗΣΗ :   Γιατί  και  για  ποιό  λόγο  ασκούν  την  Βία ;

Εξήγηση  :  Η βία και η κακοποίηση ασκούνται  συνήθως  για την διατήρηση της εξουσίας και του ελέγχου ενός  ή  πολλών  προσώπων .   Συνήθως  αντικατοπτρίζουν  την  ανισορροπία  των  δυνάμεων  μεταξύ  του  θύματος  και  του  κακοποιού .  Την  βία  και  την  κακοποίηση  συνήθως   την  ασκούν  αυτοί  που  μπορούν  να  την  επιβάλουν  ,  διαλέγοντας για  αυτούς τον τρόπο επιβολής της προσωπικότητας  τους .   Η  βία  είναι  μια  επιλογή  και  μπορεί  με  διάφορους  τρόπους  να  προληφθεί  και  να  αποφευχθεί  ακόμα  ,   ως  γεγονός  η  βία   αποτελεί   μία  απειλή  και  είναι σίγουρα   αποτρεπτέα .

ΕΡΩΤΗΣΗ :   Ποιά  είναι  τα  βασικότερα  είδη  της  βίας ;

Εξήγηση  :                                                                                                                                                            Υπάρχουν εννέα αναγνωρισμένες μορφές  βίας  :  Α.) Η Φυσική ( σωματική ) βία  ,  Β.) Σεξουαλική  βία , Γ.)  Η  Συναισθηματική  βία  ,  Δ.)   Η  Ψυχολογική  βία  ,  Ε.) Η  Πνευματική  βία  ,  Ζ.)  Η Πολιτιστική  βία  ,  Η.)  Η  Λεκτική  βία  ,  Θ.)  Η Χρηματοοικονομική  Κατάχρηση  και  Παραμέληση .

 

Φυσική βία  :   Ένοπλη  ή  άοπλη  σωματική  βία  μικρής ή  μεγάλης κλίμακας .  Μπορεί  να  οδηγήσει ακόμη  και  σε  θάνατο .  Σκοπός  της  είναι   η  υποταγή  του  ατόμου  ως  θύμα  στον  δράστη .

Σεξουαλική βία  :  Διαπράττεται όταν ένα άτομο ,  όταν  αναγκάζεται  να  συμμετέχει  χωρίς  την συγκατάθεσή  του  σε  σεξουαλική  δραστηριότητα  ,  εξαναγκαστικά  ,  παρά  την  θέλησή  του .

Συναισθηματική  βία :  Συμβαίνει  όταν  κάποιος  λέει  ή  πράττει  κάτι  για  να  κάνει  κάποιον  ή  κάποιους  να  νιώθουν  άβολα  με  τον  κόσμο  γύρω  τους  ,  ότι  δήθεν  είναι  ηλίθιοι   ή  άχρηστοι , υποβιβάζοντας  με  κάποιο  τρόπο  την  προσωπικότητά  τους  .

Ψυχολογική  βία  :  Η χρήση απειλής με σκοπό την πρόκληση του  φόβου .  Κύριος στόχος του δράστη είναι η απόκτηση του ελέγχου του θύματος  ή των θυμάτων του με τον τρόπο του φόβου.

Πνευματική  βία  :  Πνευματική  , ή  αλλιώς  θρησκευτική  βία  , συμβαίνει  όταν  κάποιος  χρησιμοποιεί τις  πνευματικές  πεποιθήσεις  ενός  ατόμου  για  χειραγώγηση  και  κυριαρχία .

Πολιτιστική  βία  :  Ο  ψυχικός  τραυματισμός  ως  αποτέλεσμα  πρακτικών  που  αποτελούν  μέρος του  πολιτισμού , της  κουλτούρας  , της θρησκείας  ή  της  παράδοσής  ή  και  τον  ρατσισμό  .

Λεκτική  βία  :  Η  χρήση  του  προφορικού  ή  του  γραπτού  λόγου  για  την  πρόκληση  βλάβης  σε ένα  άτομο  ή  σε  μεγαλύτερες  κοινωνικές  ομάδες .

Οικονομική  βία  :  Ο έλεγχος και η κατάχρηση των οικονομικών πόρων ενός ανθρώπου ,  ενός  οργανισμού ,  μίας κοινότητας  ή ακόμη και  χώρας  χωρίς τη συγκατάθεσή τους .

Παραμέληση    ή  αλλιώς  παραμελώ  :  Η  ελλιπής  ή  πλήρης  απουσία  φροντίδας  από  κάποιον  που  έχει  την  ευθύνη  να  την  παρέχει , είτε  σε  επαγγελματικό  είτε  σε  προσωπικό  επίπεδο .

 

 

Για  περισσότερες  από   τέσσερεις  δεκαετίες ,  οι  ειδικοί  που μελετάνε το θέμα της βίας ,  έχουνε βρει  ότι  ο εκάστοτε  δράστης  θέλει  να  πάρει  από  το  θύμα  του  τέσσερα  βασικά  πράγματα :

  1. Την  Εξουσία .
  2. Τα  Υπάρχοντα  τους .
  3. Να  κυριεύσει  το  Σώμα  και  το  Πνεύμα  .
  4. Να  ελέγξει  την  Ζωή  του  θύματος .

 

Εξουσία .                                                                                                                                                                 ΕΡΩΤΗΣΗ :   Κατά την άποψη σας ποιός  είναι ο λόγος που θέλει ο δράστης  να ασκήσει την εξουσία  επάνω  στο  θύμα  του .

Εξήγηση  :                                                                                                                                                                 Σε  κάθε  περίπτωση   βίας  ,  ο δράστης  θέλει  να  αποκτήσει  τον  έλεγχο  και  έχει  σκοπό  ως  πρώτη  προτεραιότητα  του  να εξουσιάσει το θύμα του ( με βιαιοπραγία σε μορφή ξυλοδαρμού ή πράξη διορθωτικής βίας) ,  ώστε στη δεύτερη φάση να πάρει αυτό που θέλει , τον  έλεγχο του θύματος .  Μπορεί να προκύπτει από κάποια αρρωστημένη ικανοποίηση  στο  να ελέγχει το θύμα του .  Ίσως πάλι να θέλει να ανακτήσει την  χαμένη  αξιοπρέπειά  του , θεωρώντας , δίκαια ή άδικα κατά αυτόν πάντα  ότι το θύμα  δεν  του  φέρθηκε  σωστά  ,  ότι  τον  κακομεταχειρίστηκε  (λόγω  ανάρμοστης  συμπεριφοράς ,  λεκτικού διαπληκτισμού  ή  κακής  μεταχείρισης ) .                                Στην περίπτωση της εγκληματικής βίας  ,  έχει σκοπό και πάλι να εξουσιάσει ( με βιαιοπραγία σε μορφή βίας κυριότητας  ή  επικράτησης ) ώστε να υποτάξει το θύμα του σε πρώτη φάση για να πάρει αυτό που θέλει σε δεύτερη φάση ( μέσω της ληστείας ,  του βιασμού  ή  της δολοφονίας )  και  να  κατευνάσει  της  αρρωστημένες  του  αντιλήψεις .

Υπάρχοντα  ως  υλικό κέρδος.                                                                                                                          ΕΡΩΤΗΣΗ :  Κατά  την  άποψη  σας  ποιός  είναι  ο  λόγος  που  θέλει ο δράστης   να  ασκήσει  την εξουσία  επάνω  στο  θύμα  του  σε  αυτή  την  περίπτωση .

Εξήγηση  :                                                                                                                                                                      Τα  υπάρχοντα ενός ανθρώπου είναι όσα υλικά αγαθά έχει επάνω του εκείνη την στιγμή ή στον τόπο κατοικίας  ή  εργασίας του .  Η απόκτηση αυτών των ειδών αποτελεί τον απώτερο σκοπό του δράστη που είναι το υλικό κέρδος  σε  ότι  αφορά  την  κινητή  ή  ακίνητη  περιουσία  του  θύματος .  Αφαιρώντας από πάνω μας ή από το σπιτικό μας όσα υλικά αγαθά έχουν αξία , αφαιρούμε από τον δράστη το κίνητρο να μας επιτεθεί ασκώντας βία .  Ταυτόχρονα , αυξάνοντας τα μέτρα ασφάλειας στην επιχείρησή μας και στην κατοικία μας ,  προσθέτουμε  εμπόδια  στον  εκάστοτε  κλέφτη ή ληστή ή  τοκογλύφο να λάβει δράση.

Σώμα - Επαφή .                                                                                                                                                                    ΕΡΩΤΗΣΗ :  Κατά την άποψη σας ποιός  είναι  ο λόγος  που  θέλει  ο  δράστης  να ασκήσει  την  εξουσία  επάνω  στο  θύμα  του σε  αυτή  την  περίπτωση .

 Εξήγηση : Ο  βιασμός  είναι  το  πιο  γρήγορο  αυξανόμενο έγκλημα σε πολλές χώρες του κόσμου .         Δύο πράγματα έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής που μειώνουν αυτή τη τάση σημαντικά .  Το κυριότερο είναι η παιδεία  ως  κοινωνική  μόρφωση των ανθρώπων στο ευαίσθητο αυτό θέμα και το δεύτερο , είναι  η  σοβαρή  προσπάθεια  εκμάθησης  αυτοάμυνας από  τα  εν  δυνάμει  θύματα  σε  αξιόπιστη σχολή  μαχητικών  αθλημάτων ,  ή  μίας  οργάνωσης  του  είδους  αυτού .                                              Στην πρώτη περίπτωση σημαντικό είναι η μόρφωση αυτή να γίνει σε νεαρή ηλικία .                                   Και στην δεύτερη , η εκμάθηση  της  αυτοάμυνας  πρέπει να γίνει από ανθρώπους που δεν ασχολούνται  μόνο  με  τις  τεχνικές γνώσεις  ( π.χ. το πώς να κτυπάς ) όσο με την αποφυγή και την αποτροπή  μιας  βίαιης  κατάστασης  πριν  αυτή  γίνει ,  όπου μπορεί να εξελιχθεί σε βιασμό .

Ερώτηση  : Τι σημαίνει  κοινωνική  η εγκληματική  βία ;

Εξήγηση : Την  κοινωνική  βία  την συναντάμε πολύ συχνά  και υπάρχει στο  περιβάλλον μας σε πολύ μεγάλο βαθμό , συνήθως  το  κίνητρο  είναι  για  παράδειγμα  ,  η  ιεραρχία  κυρίως  μεταξύ  των  νεαρών αρσενικών ( π.χ. ,  θέλουν την κυριαρχία μέσα από καβγάδες σε μία καφετερία  , σε ένα κλαμπ  ,     στο δρόμο με το αυτοκίνητο ,  στα φανάρια  ,  έως  και σε  συμπλοκές οπαδών  διάφορων ομάδων ) , επίσης  συχνά  η  βία  λειτουργεί  και  με όρους υπεράσπισης  μίας γυναίκας  , ή  μιας περιοχής  που  νομίζουν  ότι  τους  ανήκει  γεωγραφικά  μία  ομάδα  ατόμων .  Η εγκληματική  ομάδα  ατόμων  έχει κίνητρο είτε το κέρδος , είτε την ικανοποίηση μίας ανεξέλεγκτης επιθυμίας  για  τον  έλεγχο  της  περιοχής  ,  του  καταστήματος  , κ.λπ. . Μία  ιδιαίτερη ξεχωριστή κατηγορία είναι τα ιδεολογικά εγκλήματα που αποτελούνται κυρίως  από  την  απόρριψη , τον   ρατσισμό , την βία με τρομοκρατία  διαφόρων  ειδών  κ.λπ.). Τόσο η κοινωνική βία όσο και η εγκληματική βία μπορούν σε ένα λογικό βαθμό  να αποφευχθούν αν η πρόληψη ,  η  εγρήγορση  και  η αποφυγή  λειτουργούν σωστά .  Η  ιδεολογική  βία  είναι  σχεδόν  αδύνατο  να  προβλεφθεί  και  να  αποφευχθεί  γιατί λειτουργεί  με  σχετικά  παράλογα  στοιχεία ,  όμως  υπάρχει  και   είναι  σχετική  ανάλογα  με  το  περιβάλλον  που  ζούμε   .

Η κοινωνική και η εγκληματική βία , πρέπει να  γίνουν  άμεσα  αντιληπτές ως απειλή ,  πρέπει επίσης να αντιμετωπίζονται με τους ακριβώς αντίθετους τρόπους : η κοινωνική με το χαμηλό προφίλ  μας , τον κατευνασμό και την υποχώρηση  μας , δηλαδή κάτι σαν υποτιθέμενη όμως  (δήλωση υποταγής) , εδώ  ισχύει  ότι  ο  σοφότερος  , αυτός δηλαδή  που  αντιλαμβάνεται  καλύτερα  τα  πράγματα , κάνει  πάντα  πίσω  ,  με  σκοπό  να  κατευνάσει  τα  πνεύματα  , ενώ  η εγκληματική βία  , με την επίδειξη της  ετοιμότητας μας γιατί προετοιμαζόμαστε για αυτό  και  την  προβολή  μας  με  την   εντύπωση που  θα  δώσουμε  στον  κάθε  πιθανό αντίπαλο μας  ότι θα είμαστε  πολύ δύσκολοι αντίπαλοι , δεν  θα  καταθέσουμε  τα  όπλα  μας  εύκολα , γιατί  αυτό θα δώσει στους εγκληματίες  να καταλάβουν ότι εδώ  θα  πρέπει να δώσουν μάχη  ,  ή να  το  σκεφτούν  καλύτερα και ως εκ τούτου να αναζητήσουν  πιο  εύκολο  για  αυτούς  στόχο .

H πρόληψη μας  πάντα ξεκινά από την αποφυγή  διάφορων  πιθανών  ανθρώπων  και  διάφορων συχνών  τοποθεσιών  ,  όπου η απειλή βίας μπορεί να εκδηλωθεί . Εδώ  η κοινωνική και η εγκληματική  βία  κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις  :  Δηλαδή για την αποφυγή της κοινωνικής βίας πρέπει να υπάρχει εγρήγορση στα πολυσύχναστα μέρη , δηλαδή σημεία συνήθης συνάντησης , καφέ , μπαρ , κλαμπ , δρόμους  και  πλατείες ,  ή σημεία που συχνάζουν ομάδες νέων ανδρών , γήπεδα , κ.λπ. , όπου  ακόμη  και  ο  ποιό  δειλός  από  αυτούς  παίρνει  θάρρος  από  το  σύνολο  της  παραβατικής  ομάδας  ατόμων  ,  με  αφορμή  να  ξεκινήσει  στην  αρχή  μία  λεκτική  βία  και  στην  πορεία  εξελίσσεται  σε  μία  σωματική  βία  και  όλο αυτό από  άτομα  ψεύτικα  που δεν  πάει  ο  νους  σου , αλλά και  αυτά  τα  άτομα  έχουν  απωθημένα μέσα  τους  από  την  ανασφάλεια  που  νιώθουν  στην  κοινωνική  τους  ζωή  και  βρίσκουν  καταφύγιο  σε  τέτοιου  είδους  ομάδες ) , ενώ για την αποφυγή της εγκληματικής βίας η πρόληψη της  ετοιμότητας  μας και η εγρήγορση  που  θα  έχουμε  αποκτήσει  , αφορούν τους απομονωμένους χώρους , διάφορα έρημα  σοκάκια ,  έρημους δρόμους και  σκοτεινά  σημεία  , εκεί δηλαδή που μπορεί να βρεθούμε  ξαφνικά  μόνοι μας και μακριά από κόσμο .  Η λεκτική  βία  και  η  αποκλιμάκωση  της  είναι μία ακόμα από τις αρχές  που διδάσκονται στη σύγχρονη αυτοάμυνα και μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο σε ορισμένες καταστάσεις  κοινωνικής  βίας .  Δυστυχώς  όμως  ,  συνήθως  δεν  έχει  και  τόσο  μεγάλη εφαρμογή στην  εγκληματική  βία .

Απειλή κατά της Ζωής .                                                                                                                                     ΕΡΩΤΗΣΗ : Κατά την άποψη σας ποιός  είναι ο λόγος που θέλει ο δράστης  να ασκήσει την εξουσία επάνω στο θύμα του σε αυτή την περίπτωση .

Εξήγηση : Η πιο επικίνδυνη κατάσταση είναι αυτή κατά την οποία απειλείται η ζωή μας , για αυτονόητους  λόγους .  Το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι σε μια καθημερινή κατάσταση ήπιου διαπληκτισμού που έχει πυροδοτήσει το χαμηλότερο επίπεδο βίας ,  μπορεί να κλιμακωθεί ταχύτατα σε  ποιό  ακραία  βία  με κατάληξη ακόμη  και  την  αφαίρεση της ζωής .  Αυτό αφορά απλούς πολίτες οι οποίοι  κατά  τα άλλα δεν είχαν ποτέ σκοπό να φθάσουν ως εκεί .

Σε επίπεδο εγκληματικής βίας ο εκάστοτε εγκληματίας είναι ικανός , με το που διαισθανθεί κάποια διστακτικότητα  ή  μικρή αντίσταση στην εξουσία του ,  να πράξη με ακραία βία  ή  οποία μπορεί να είναι και θανατηφόρα . Σε κάποιες ακραίες περιπτώσεις μπορεί να μην επιχειρήσει καν να εξουσιάσει το θύμα του αλλά να προβεί απ’ ευθείας σε αφαίρεση της ζωής του .

Η εγκληματική βία έχει επίσης μεγαλύτερες πιθανότητες να ασκηθεί μεταξύ εγκληματικών και κακοποιών στοιχείων ,  χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο απλός πολίτης μπορεί να την  γλιτώσει . Εξάλλου , εγκλήματα διαπράττονται από εγκληματίες προς απλούς και ανεκπαίδευτους πολίτες με μεγαλύτερη ευκολία απ’ ότι σε άλλους σκληρούς εγκληματίες .

Το εύκολο θύμα   είναι αυτό που ψάχνει ο εγκληματίας .  Με το που εντοπίσει ένα άτομο ικανό να αντισταθεί  , το απορρίπτει αμέσως  , επιλέγοντας  ευκολότερη  πάντοτε  λεία .                                                                    Η αυτοπροστασία και η αυτοάμυνα είναι δεξιότητες που ο κάθε πολίτης πρέπει να λάβει για την δική του ασφάλεια και για την ασφάλεια όσων προστατεύει και  αγαπά .  Σε αυτό μπορεί να βοηθήσει μόνο μια πολύ σοβαρή και υπεύθυνη εκπαίδευση που θα καλύψει όλο το  βάθος  του  θέματος  .

Η σύγκρουση αποτελεί μέρος της ανθρώπινης φύσης και  κατάστασης από την πρώτη στιγμή που η κτητικότατα έγινε μέρος της ανθρώπινης σκέψης .  Έκτοτε , η οποιαδήποτε καταπάτηση της κτήσης κάποιου ανθρώπου ή ολόκληρης ομάδας ,  μπορεί και  οδηγεί σε βία μικρής ή και ακραίας κλίμακας . Την βλέπουμε παντού στην φύση  μας , σε κάθε είδος  ζωής . Η ρίζα αυτού , κατά  πάσα  πιθανότητα, είναι ενστικτώδης και βασίζεται στην ανάγκη του κάθε είδους  ατόμου για  την  επιβίωση  του .

Εκτός από τα  περιστατικά ενέδρας ,  σπάνια  μετατρέπεται  μια  διαπροσωπική  αντιπαράθεση  σε άμεση  συμπλοκή  .  Λίγο πολύ ,  όλοι  γνωρίζουν  τι  πρέπει  να  πράξουν και  το μοντέλο  είναι  ,  ή   Μάχη  γιατί  δεν  μπορώ  να  πράξω  διαφορετικά , ή  Απόδραση  (“fight or flight”) επίσης  γιατί  δεν  μπορώ  να  πράξω  διαφορετικά , στο οποίο υποτίθεται ότι ένας άνθρωπος που βρίσκεται υπό απειλή θα επιλέξει  να  πράξει  το  ένα  ή το άλλο .  Λίγοι όμως γνωρίζουν το αρχικό ή τελικό στάδιο , την  επιλογή  για  μάχη  ή  για  Υποταγή.  Η  πραγματική  διαδικασία   είναι :

Ποζάρισμα  -  Προβολή  ,  Μάχη - Αγώνας  ,  Απόδραση  ή  Υποταγή .

ΕΡΩΤΗΣΗ : Τί   είναι  η  ψυχολογία της σύγκρουσης  ;

Εξήγηση  : Το  Ποζάρισμα ή αλλιώς  προβολή  ,  είναι η πρώτη αντίδραση ενός ανθρώπου που κυβερνάται από τον εγωισμό του .  Προσπαθεί  να  επιδείξει  κάποιος  κάτι  διαφορετικό  από  αυτό  που  είναι .  Ο  χορός του παραλόγου δηλαδή ,   όπου αμέσως τα δύο μέλη της αντιπαράθεσης αρχίζουν να ποζάρουν ή αλλιώς προσπαθούν  να προβληθούν  προσπαθώντας ο καθένας να  ψαρώσει  τον  άλλον με κάποιους μορφασμούς  .  Αυτές οι διαδικασίες ( οι  φωνές  , το  έντονο  βλέμμα ,  το σφίξιμο  της  γνάθου , το φούσκωμα  του στήθους  κτλ. ) , όλα  αυτά  είναι σχεδιασμένα  για  να  εκφοβίσουν  και  είναι  σχεδόν  πάντα μα πάντα ,   αβλαβείς  αυτές  οι  απειλές  .

Όταν το ΠΟΖΑΡΙΣΜΑ  ή  αλλιώς η προβολή  , αποτύχει να αποτρέψει τον αντίπαλο , τότε οι επιλογές περνάνε αυτομάτως σε ΜΑΧΗ ή τον ΑΓΩΝΑ  ,  την  ΑΠΟΔΡΑΣΗ  ή  την  ΥΠΟΤΑΓΗ .                             Όμως , όταν χρησιμοποιείται η επιλογή της μάχης , εξαιρετικά σπάνια της περισσότερες φορές  , τότε  θα  είναι    μέχρι  τελικής  πτώσεις  θα  έλεγα  ,  ακόμη  μπορεί να φτάσει  και  μέχρι τον  θάνατο  .

Συνήθως  , μη μπορώντας ή ακόμη και  μη  αναγνωρίζοντας ότι αδυνατεί να νικήσει  το  ένα από τα δύο μέρη μιας συμπλοκής , θα επιλέξει την ΥΠΟΤΑΓΗ ή την ΑΠΟΔΡΑΣΗ .  Αυτή είναι η κοινή κατάληξη σε όλες τις αντιπαραθέσεις στην φύση μας , και στις ανθρώπινες αντιπαραθέσεις ,  σε συνδυασμό με το ΠΟΖΑΡΙΣΜΑ  ή αλλιώς  προβολή  , είναι ζωτικής σημασίας διότι αποτρέπει άσκοπους τραυματισμούς και θανάτους . Ταυτόχρονα  αυτά τα δύο , εξασφαλίζουν ότι ένας άπειρος ή μικρότερος αρσενικός άνδρας για παράδειγμα θα επιβιώσει  από  της  πρώιμες αντιπαραθέσεις  όταν οι αντίπαλοί του είναι πιο δυνατοί και καλύτερα προετοιμασμένοι και εκπαιδευμένοι από αυτόν  .

Σε έναν άνθρωπο που δεν  κυβερνάται από τον εγωισμό  του , ένα ώριμο άτομο δηλαδή , η απόδραση είναι συχνά το πρώτο ένστικτο που βιώνει όταν βρίσκεται κάτω από μία  πραγματική  απειλή ,  (ειδικά όταν στηρίζεται πάνω του μια  ολόκληρη οικογένεια που τον περιμένει να γυρίσει στο σπίτι  σώος  και  αβλαβής  ) .  Είναι  και  το  πιο  λογικό , διότι  δεν  υπάρχει  κανένας  λόγος  να κινδυνεύσει   κανείς  εκτός  αν  δεν  μπορεί  με  κάποιο  τρόπο  να  αποφύγει  τη   σύγκρουση  .

Στην  Αυτοπροστασία ,  η  κεντρική  φιλοσοφία  είναι  ακριβώς  αυτό , να  πατάξει  κανείς  τον  χαζό εγωισμό  και  στην  πρώτη  ύποπτη  απειλή  και  κίνδυνο  να  φύγει   άμεσα  προς  την  ασφάλεια .  Μη μπορώντας να το καταφέρει αυτό , το επίσης αναποτελεσματικό ποζάρισμα  , αντικαθίσταται με την αποκλιμάκωση τις κατάστασης , με τη χρήση των ανθρώπινων δεξιοτήτων .

Όλα αυτά έρχονται σε αντιπαράθεση με όσα ο περισσότερος κόσμος νομίζει ότι είναι Αυτοάμυνα . Δηλαδή , την  εικόνα  ότι κάποιος  ξαφνικά  βρίσκεται να δίνει μάχη με νύχια και δόντια στον δρόμο , για να σωθεί από μια επίθεση που εμφανίστηκε από το  πουθενά  χωρίς  καμία  προειδοποίηση  και  μάλιστα  χωρίς  λόγο  και  αιτία  .  Και όχι μόνο αυτό , αλλά  αν  σακατέψει κάποιος  τον  αντίπαλο του στο ξύλο  και  αν φέρει κάποιος  μαχαίρι  πάνω του , ή άλλο  υλικό  ως  όπλο , μπορεί να κάνει μια πραγματικά μεγάλη και αναπόφευκτη  ζημία , γιατί ίσως  έτσι του έχουν διδάξει .

Ας ξεκαθαρίσουμε , λοιπόν κάποια πράγματα , ώστε να μην βρεθούμε εμείς ως κακοποιοί και κατηγορούμενοι στην αίθουσα  κάποιου  δικαστηρίου :  Ας κοιτάξουμε πρώτα τι σημαίνει συγκεκριμένα ο όρος  Αυτοπροστασία  μέχρι  να  φτάσουμε  στον  ορισμό της ,  διότι συνδέεται  πολύ  συχνά  με  τον  όρο   Αυτοάμυνα .

ΤΣΙΦΛΙΔΗΣ  Σ.  ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

Καθηγητής  Ενηλίκων

Σύμβουλος  Ασφαλείας  και  Διαχείρισης  Κρίσεων  ( Ι.Δ.Α.Φ.Κ. )  Πολιτικής  Προστασίας  Ελλάδος  .

 

 

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ TSIFLIDIS SECURITY SERVICES - T.S.S